Svårt att passa vårdcentralens telefontider? Chatta när det passar dig
Johannes Kniberg i Varberg är mitt i det välbekanta ekorrhjul som tre barn och heltidsjobb innebär. Kontakterna med BVC blev dock lite enklare när Vårdcentralen Halland införde möjligheten att kontakta dem via chatt.
Text: Namn Namnsson Bild: Namn Namnsson
– Det är jätteskönt att slippa hålla koll på telefontider, det här kan jag göra när det passar mig, säger Johannes när han testar Vårdcentralen Hallands nya chatt för första gången.
Han bor i Varberg med sambo och tre barn. Den yngste, Leo, är tre år och går på regelbundna kontroller på BVC.Som förälder kan det ju hända att man behöver hjälp av sjukvården. Ibland lite akut. Johannes berättar om en gång han blev inringd till Leos förskola för en medicinsk akutsituation.
– När jag kom dit såg jag att han hade han fått in en paljett i ögat på något sätt. En rosaglittrig grej som var formad precis som en lins.Den hade kilat sig fast i ögonvrån så de fick åka in till sjukhuset för hjälp. Just den gången hade kanske inte Vårdcentralen Hallands nya chattfunktion varit till så stor hjälp, men Johannes kan se många andra tillfällen när det blir enklare.
– Just att boka tider, få provsvar och be om receptförnyelse och sådant kan man ju sköta väldigt smidigt, säger Johannes Kniberg.
”Patienterna efterfrågade ett sätt att kontakta oss hemifrån när det passar dem”
Mycket kan lösas direkt i chatten
Vårdcentralen Halland har öppnat för möjligheten att kontakta alla 23 vårdcentraler via chatt under det senaste året. Mycket kan lösas direkt i chatten, så du slipper resan till vårdcentralen. Du kan till exempel få bedömning och behandling av åkommor. Och det märks att detta varit efterlängtat, berättar Anna Rundberg som är primärvårdschef inom Vårdcentralen Halland:
– Vi märkte att våra patienter ville ha ett sätt att kontakta oss hemifrån när det passar dem, det är därför vi infört den nya chattfunktionen. Alla sätt vi kan göra det lättare att få vård hos oss är uppskattat av våra patienter, säger hon.Johannes Kniberg håller med om det. Det han uppskattar med chatten är just flexibiliteten.
– Jag beskrev ärendet, sen gick jag vidare och gjorde annat och när vårdcentralen svarade fick jag veta det med ett sms, då kunde jag gå in och läsa direkt eller när det fanns tillfälle senare. Väldigt smidigt.
Toppbetyg av patienterna
Att chatten är uppskattad märks på gensvaret från patienterna. Över 10 000 hallänningar har redan provat – och den får 4,5 av 5 möjliga i betyg av användarna.
– Det är jättekul att våra patienter uppskattar chatten. Jag är positivt överraskad över att så många provat och jag är jätteglad att många gillar den, säger Anna Rundberg.
TILLBAKA TILL STARTSIDAN