Skippa onödiga vårdbesök – lös enkla grejer i mobilen
Tilde Axelsson, 18 år, har hittat ett nytt sätt att kontakta Vårdcentralen Halland. Genom att chatta med sin vårdcentral sparar hon tid och slipper åka in.
Text: Namn Namnsson Bild: Namn Namnsson
Det är full rulle i Tilde Axelssons liv. Förutom att gå sista året på gymnasiet jobbar hon extra på en restaurang och som danslärare. Att dansa är hennes stora intresse i livet.
– Dansen är ett sätt för mig att uttrycka mig, och jag har väldigt mycket kompisar inom dansen.Tilde har en blodsjukdom som heter ITP. Den är ovanlig men inte farlig om prover tas regelbundet. Det har alltså blivit en hel del besök på vårdcentraler och sjukhus genom åren för Tilde, som även haft halsfluss flera gånger de senaste åren. Nyligen testade hon att kontakta sin vårdcentral genom den chattfunktion som Vårdcentralen Halland infört på alla 23 vårdcentraler.
– Jag tyckte det var väldigt smidigt. Skönt att slippa åka dit eller hålla koll på särskilda telefontider, det här kunde jag göra när det passade mig.
”Skönt att slippa åka till vårdcentralen”
Snabb hjälp hos din vårdcentral
I chatten kan du som är listad på en av Vårdcentralen Hallands 23 vårdcentraler få hjälp av allt från distriktssköterskor till psykologer, BVC-sköterskor, läkare och rehab. Du kan få hjälp att boka en tid för ett fysiskt besök om det behövs, eller koppla över till ett videosamtal om det är det bästa sättet att gå vidare. Mycket kan lösas direkt i chatten, så du slipper resan till vårdcentralen. Du kan till exempel få bedömning och behandling av åkommor.Chatten är helt enkelt en ny, smidigare väg in till primärvården i Vårdcentralen Hallands regi, säger Anna Rundberg som är chef för primärvården inom Vårdcentralen Halland:
– Vi vill att det ska vara enkelt för de människor som valt oss som vårdgivare. Det ska vara lätt att få kontakt med oss och få rätt vård. Det ska kännas enkelt och vara låg tröskel. Vi märkte att patienterna ibland tyckte det var svårt, säger hon.
Många är nyfikna på chatten
Anna Rundberg förklarar att alla patienter är lika välkomna som tidigare att gå och ringa till sin vårdcentral om de föredrar det, men hoppas att många blir nyfikna och testar det nya sättet att få hjälp av sin vårdcentral.
– Vi vet också att det är en trygghet för patienterna att de får kontakt med den vanliga personalen på just sin vårdcentral, snarare än en nätläkare som inte känner dig och inte har tillgång till din journal.Att chatten är uppskattad märks på gensvaret från patienterna. Över 10 000 hallänningar har redan provat – och den får 4,5 av 5 möjliga i betyg av användarna.
– Det är jättekul att våra patienter uppskattar chatten. Jag är positivt överraskad över att så många provat och jag är jätteglad att många gillar den, säger Anna Rundberg.
TILLBAKA TILL STARTSIDAN